woensdag 12 januari 2011

Sleutelfiguren: Rob van der Geest

De rijen reiken op zaterdag tot ver buiten zijn kleine bakkerij annex winkel aan de Groenhazengracht. Bakkerij Us Bertus geniet nationaal en internationaal faam. Een Amerikaan vroeg de weg naar de bakkerij een paar jaar geleden. Hij dacht dat het een Amerikaanse bakkerij was misschien: 'I'm looking for U.S. Bertus.' 'U.S. Bertus, U.S. Bertus? Ah, you mean Us Bertus.'

Anyway: bakker Rob van der Geest (toen we er met ons kantoor vlakbij zaten was de helft van onze vrouwelijke collega's verliefd op hem) vertelt in het boek Sleutelfiguren het geheim achter het succes. Een succesverhaal dat begon met werken en reizen in het buitenland. Het leverde veel inspiratie op voor zijn beroemde 'Brood van de week', dat hij jaren achter elkaar verzon totdat de duim leeg was. "Op een gegeven moment kon je het zo gek niet verzinnen of wij deden het. Restaurants kwamen bij mij: Rob, verzin eens wat leuks voor ons kaasplankje. Dan maakten we iets dat ze nergens anders konden verzinnen."

"Ik heb ook soorten - zo onwijs lekker-  waarvan ik denk: waarom koopt niemand die? Dan moet ik toch iets anders bedenken. Ander model, andere decoratie. Ik herinner me de Trochrinner, een prijswinnend Fries bruinbrood. Het liep slecht. Nu bakken we hetzelfde brood in een stenen bloempot, met zonnebloempitten eromheen. Loopt als een dolle."

Het boek Sleutelfiguren, waarin 14 bijzondere Leidenaars worden geportretteerd door journalisten van Maters & Hermsen, is te koop bij onder andere boekhandels Selexyz Kooijker en De Kler.

Geen opmerkingen: