dinsdag 24 mei 2011

Positieve reacties op Cultuurwarenhuis

Véél reacties kwamen er gisteren binnen op het plan voor het Cultuurwarenhuis. Waarvoor dank! Via twitter, de mail, LinkedIn, op de site van Sleutelstad en in persoon. Over het concept (winkelen, cultuur, activiteiten, starters) is bijna iedereen te spreken. Dat moet er gewoon komen. Bij het ontwerp werden soms wel vraagtekens gezet. Daarover kan ik alleen maar zeggen: het is een eerste snelle schets om het concept wat meer beeldend te krijgen.

Leuk dat veel mensen al meedenken. Sommigen bieden contacten met grote projectontwikkelaars, anderen met mensen die er een kinderopvang willen beginnen, iemand wil de etalages wel inrichten etc.

Een kleine bloemlezing van de reacties tot dusverre:

"Heb net de 'Chelsea Market' bezocht in New York en dacht: dát zou een mooi idee zijn voor onze stad. Kom maar op met dat Cultuurwarenhuis!"

"Mooi plan, een warenhuis als experience"

"Complimenten voor het plan! Het lijkt mij een prima concept en het is natuurlijk prima dat er al een 'ontwikkelaar' is. Ik ben wel bang dat de prijs te hoog zal worden. Zet de gemeente het pand op de markt [zoals de Jonkpanden aan de haven] dan wordt het wat de gek er voor geeft.  Ik ben overigens niet enorm onder de indruk van de vormgeving van het plan. Natuurlijk is het nog maar een concept, maar toch."

"Ik vind het een ontzettend leuk en inspirerend idee. Uniek. En dan nog een groene Breestraat."

"Het lijkt mij een uitgelezen concept om Leiden als winkelstad weer op de kaart te zetten. Daarnaast biedt dit concept voor de Leidse cultuursector een kans om hun cultureel ondernemerschap verder te ontwikkelen."

"Nou, als dit het moet worden kun je beter het huidige gebouw laten staan. Smaken verschillen maar wat ik op deze impressie zie geeft de buurt niet meer waarde. Het gat van 'van der Putte' is bijna nog smaakvoller (...) Wat een gemiste kans."

"Die verticale tuinen, hadden we daar ook al niet een grandioos fiasco mee op de wanden van de Zijlpoort? Dat wordt ook hier vast het al even saaie klimop als "alternatief"."

"Goed verhaal van Jeroen Maters"

"GE-WEL-DIG"

"Zou je het pand niet eerst tijdelijk kunnen huren, bijvoorbeeld voor een jaar of vijf?"

"Goed stadsidee!"

"Cultuurwarenhuis aan de Breestraat: een mooi plan."

"Prachtig idee, wederom! Ik moest denken aan 10 Corso Como in Milaan http://www.10corsocomo.com/milano/#store_photogallery/ andere prijsklasse dan in Leiden gewenst is maar goed voor de inspiratie!"

"Waarom kunnen de winkeliers niet gewoon blijven na de eerste drie jaar?"

"Ik weet wel waar de nieuwe sint dan gaat shoppen!"

"Geweldig idee!! Precies wat Leiden nodig heeft"

"Interessant plan!"

"Uitstekend initiatief. Het Rijnlandblok als katalysator van ondernemerschap en bovendien meer groen in dit grauwe deel van de Breestraat. Gemeente, neem je verantwoordelijkheid!"

"Vet plan!"

"Erg mooi idee, juist als tegenhanger van de winkelketens, die we al genoeg hebben. Naast de gemeente moeten ook de winkelpand-verhuurders meekrijgen, want die zien de tijdelijk lagere huren wellicht als verkapte concurrentie. Aan de andere kant zijn de starters-winkels nu ook de grotere huurders van straks. Hebben jullie ook al nagedacht wie de verantwoordelijkheid/regie over het geheel neemt ?"

"Interessant concept"

"Cultuurwarenhuis aan de Breestraat: wederom een fraai, ambitieus en haalbaar idee uit de koker van Jeroen Maters"

"Waanzinnig goed idee. Alhoewel op de gevels nog steeds iets af te dingen valt. Uitstraling kan beter dan wat groen tegen de gevel plakken! Er zit een discrepantie tussen vernuftig concept en zwak gevelontwerp."

"Goed begin van de dag!"

"Fantastisch, ik zou mij hier graag voor in willen schrijven, voor zowel een plek in het pand alswel als stylist/etaleur voor de meest fantastische etalages te maken, of presentaties in het gebouw."

"Te gek idee voor deze invulling te kiezen. Zelf ben ik jaren geleden betrokken geweest bij de oprichting van de OLGA in Leiden en ben groot fan van het concept bedrijfsverzamelgebouwen."

"Lijkt mij een prima idee. Het lijkt me wel moeilijk om de doorstroom goed te houden en te bevorderen; wat doe je met een winkel die nét niet genoeg groeit? Ook de concurrentie met de huidige winkeliers is wrs. een puntje. Maar ik denk dat NL/Leiden zeker toe is aan wat meer individualistische winkels ipv al die eenheidsworst. Zou er zeker gaan shoppen àls ik nog een shopper was ;-))"

"Het idee is fabuleus."

"Wij zijn enthousiast over het idee van het Cultuurwarenhuis in de Breestraat en altijd bereid mee te werken aan Cultuur onder de mensen. Te denken valt bijvoorbeeld aan twee-wekelijkse of maandelijkse performances muziektheater door de jonge professionals van T.I.M.E. - die immers ook startende ondernemers zijn."

"Wederom een vernieuwend idee. Gefeliciteerd."

"Goed idee voor de stad, zit leven in. De experience staat natuurlijk centraal tegenwoordig, en als je goed de tijdgeest weet te vangen in een mooi inhoudelijk concept, dan kan het echt tot stand komen."

"Voor mijn gevoel ligt het gebouw uit de loop, dus misschien goed om even te kijken of dat goed zit of dat er een slimme manier is om het op een ‘shopping-route’ te krijgen. Een grote aansprekende winkel of een heerlijk terras aan de grachtzijde?"

"Het woord cultuurwarenhuis dekt voor mijn gevoel niet helemaal de lading van wat ik lees en zie. Ik neem aan dat het een werktitel is."

"Een cultuurwarenhuis in de binnenstad van Leiden. Doen!!!"

"Gezien de ambitie om een laagdrempelig verkoopconcept neer te leggen lijkt mij dat het pand zo met 'beperkte' kosten geschikt gemaakt kan worden. Waar ik mij wat zorgen over heb is hoe je het aanbod interessant houdt en hoe makkelijk het is om na vier jaar zelfstandige verkoopruimte te vinden die commercieel te exploiteren is."


"Het concept bedekt echter ook het daadwerkelijke probleem van de Leidse binnenstad. Ik blijf het toch bijzonder vinden dat er met de huidige leegstand niet mogelijk is om winkelpanden nu te vullen met een veel lagere huren en flexibelere contracten. De leegstand van het oude NBBS pand is tekenend voor het oude denken in een nieuwe toekomst."

"Verticale tuinen (als van Musée Quai de Branly in Parijs) zijn schitterend en zeker een aanwinst tussen alle stenen."


"Bekijk de presentatie van @JeroenMaters voor het Cultuuwarenhuis (andere naam = nodig!) aan de Breestraat"



Geen opmerkingen: